Jelenlét Középiskolai Kollégiumi modellprogram
A program célja innovatív középiskolai kollégiumi modellek kidolgozása, létrehozása. Ezen modellek szakmai fejlesztéseiket a helyi szükségletekre és sajátosságokra alapozva határozzák meg, így tudják megvalósítani a „Közösségorientált pedagógia” céljait és elveit. Már működő kollégiumok nyerhetnek el továbbadott támogatást ahhoz, hogy olyan szolgáltatásokat hozzanak létre, amelyek segítik a felzárkózó településről érkező diákok kollégiumba kerülését, javítják a felzárkózó településekről érkező középiskolás diákok iskolai eredményességét, az iskolai lemorzsolódás csökkenését és érettségi megszerzéséhez segítenek.
A „Jelenlét Középiskolai Kollégiumi” modellprogram elsődleges célja, hogy megtalálja azokat az adaptálható megoldásokat, amelyekkel a felzárkózó településekről érkező gyerekek könnyebben veszik az általános iskola és a középiskola közötti átmenetet. Cél, hogy a jó gyakorlatokból módszertan is legyen.
Milyen lehetőségeket nyújt a program?
- Vissza nem térítendő támogatást, amelyhez nem kell önerő.
- A felhívás jelentős anyagi forrást biztosít a modellalkotáshoz, a módszertanalkotáshoz.
- A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület a projekt teljes időszaka alatt szakmai támogatást biztosít a felhívás sikeres megvalósításához, például szakmai workshopok, műhelymunkák, vezetőképzés által.
- A támogatásból differenciált, teljesítményközpontú ösztöndíjat lehet fizetni a sikeres tanulók és pedagógusok számára.
- Új szolgáltatásokkal (Szimfónia, Sport programok) bővülhet a kollégium, amely így vonzóbbá válhat és a kollégiumba jelentkezők száma is növekedhet.
- A jó gyakorlatok és a megszerzett tudás terjesztésével, átadásával a szakmai elismertséget is lehet növelni.
- A családorientált közösségfejlesztésnek köszönhetően erősödik az iskola és a szülők, valamint a kollégium és a szülők kapcsolata.
- A szakmai megvalósításhoz kapcsolódó eszközök beszerzése (például laptop, telefon) megengedett.
- Megvalósítható olyan, a szakmai fejlesztéshez kapcsolódó infrastrukturális beruházás, amely nem jár az épület funkcióváltásával, jól lehatárolható más forrásokból származó beruházási költségektől, kizárólag a szakmai fejlesztési programokhoz illeszkedik.
- Iskolai, oktatási, fejlesztő és szabadidőhöz kapcsolódó bútorzatok, eszközök beszerzése megvalósítható.
- Szabadtéri, zárt, sport, művészeti, fejlesztő és játszó, valamint egyéb oktatási közösségi funkciók ellátására alkalmas, akár mobilizálható terek berendezése és létesítése megengedett.
- Immateriális javak beszerzése terén a beszerzett digitális eszközök használatához szükséges szoftverek beszerzése, a telepítés megszervezése, know-how-k és egyéb immateriális javak beszerzése megvalósítható.
- Senki nem marad egyedül a megvalósítás során: a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Alapítvány és Egyesület által kiépített kapcsolati hálóra, a helyi Jelenlét programokra is támaszkodhat a nyertes kollégium.
- A tanulók egyéni szükségleteihez alkalmazkodó, egyéni tanulási utakra építő tanulótámogató mentorrendszer fejlesztésre van lehetőség.
Elvárások a megvalósítók felé:
- Innovatív és működő modellek és módszertanok létrehozása a felhívás céljaihoz kapcsolódóan.
- Elvárt ezen modellek kipróbálása, adaptálhatósága és továbbadása.
- A pályázat megvalósításának végéig minden tanévben 15 fő felzárkózó településen lakó tanulót vesz fel a kollégiumba, akiknek a felkeresésében, bevonásában aktívan részt vállal.
- Mentorok bevonása és képzése az egyéni tanulói utak támogatására.
- Teljesítményalapú és differenciált ösztöndíjrendszer kialakítása és működtetése, minden felzárkózó településről érkező tanuló számára.
- Nem csak a tanulók, a programban résztvevő pedagógusok is kapnak ösztöndíjat.
- Modern munkaerőpiaci készségek fejlesztése: kreativitás, kooperáció, kommunikáció, kritikus gondolkodás, kompetencia.
- Tanulói motivációt erősítő sport és előadóművészeti program fejlesztése. Szimfónia és Sport program megvalósítása.
Kapcsolat: oktatasrrf@maltai.hu