RRF-3.1.1-22-2022-00001. Közösségorientált Pedagógia: Minőségi és eredményes oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű térségekben tanuló vagy onnan származó tanulók számára
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület
Az RRF Oktatás projektcsapata nem csak egy központi csapatból áll, hanem egy régiósból is. Egyik a másik nélkül nem működik, folyamatosan egyeztetve, párhuzamosan tervezünk a budapesti Bartók úti íróasztalok mögül és az országos kiterjedésű Felzárkózó Települések iskolái mellől, hogy minél több gyereket juttassunk minőségi oktatáshoz.
Közösségorientált Pedagógia
A Felzárkózó Településeken élő gyerekek számára a korai iskolaelhagyás folyamatos és valós veszély. Az RRF Közösségorientált Pedagógia csapata a lemorzsolódás csökkentése és a továbbtanulás támogatása érdekében kifejezetten intézmény-gyerek-szülő egységben gondolkodik. Célunk, hogy a Felzárkózó Településeken élő fiatalok életében ne az általános iskolai ballagás, hanem a középiskolai szalagtűzés legyen a legnagyobb esemény.
Terepi kollégáink jelenleg 40 oktatási intézménnyel és a Jelenlét Pontokkal állnak folyamatos kapcsolatban.
100 intézmény, 100 cselekvési terv, többezer gyerek
Nem állunk meg a jelenlegi 40 intézménynél, hanem fokozatosan további 60-at kapcsolunk hozzá, így 2026 nyarára minimum 100 oktatási intézményben érjük el a pedagógusokat, így közvetetten a gyerekeket is inkluzív iskolai programokkal. Hogy személyre szabott támogatást tudjunk nyújtani ezen a 40 településen, az oktatási diagnózisok alapján cselekvési terveket is készítettünk. Vagyis válaszokat keresünk és lehetőséget nyújtunk a települések oktatási, szociális problémáira, elakadásaira és erősségeikre.
A Felzárkózó Településeken dolgozó Folyamattanácsadó kollégáink (FOTA-k) legfontosabb feladata, hogy a FETE településeken lévő oktatási intézményekkel legyenek folyamatos, aktív kapcsolatban. Heti rendszerességgel jelen vannak az összes régióban és az eddig elért intézmények életében, hogy:
– kapcsolatot tartanak az intézményekkel, a fenntartókkal, a Jelenlét Pontokkal és a központi szakmai csapattal, vezetőfejlesztési lehetőséget kínálnak az intézményvezetőknek, amely Csíkszentmihályi Mihály flow elméletét veszi alapul. A fejlesztés során online szimulációval és kiscsoportos coachinggal segítenek a vezetőknek abban, hogyan mozdíthatják előre intézményük és munkatársaik hatékonyságát.
– kiterjesztett iskolai programokat tartanak a pedagógusoknak, úgy, mint óvoda-iskola átmenetet segítő foglalkozásokat, logopédiai előkészítést vagy élménypedagógiai módszertant, felelős állattartással kapcsolatos ismereteket, agressziókezelést vagy önismereti-pályaorientációt, hogy segítsék, támogassák az 1-8.évfolyamokban tanító pedagógusok munkáját.
A lemorzsolódást, hosszú távú iskolában maradást segítő pályaorientációs foglalkozásokat megtámogatva, az elmúlt hónapokban a folyamattanácsadók közreműködésével 45 intézményben, 1010 fő 7-8. osztályos gyerek vett részt a PractiWork pályaorientációs mérésen. A 2,5 órás digitális mérés során a gyerekek kognitív, matematikai, olvasási és finommotorikus képességeit mérte a program a feladatokon keresztül, hogy a végén egy kielemzett eredmény segítségével többféle szakmai területet kínáljon nekik személyre szabva.
Fókuszban a pedagógus
Amikor azt mondjuk minőségibb oktatást szeretnénk a Felzárkózó Településeken, akkor azt is mondjuk, hogy támogassuk ebben a pedagógusokat. Ők azok, akik a terepen a gyerekekkel töltik a mindennapokat, akik nyomon tudják követni a fejlődésüket és hatással tudnak rájuk lenni. Naprakésznek és felkészültnek kell lenniük, hogy a tanulókkal való munkájuk minősége is meghatványozódjon. Ezért módszertani ajánlásokkal, tudásátadással, fejlesztésekkel, ötletekkel, workshopokkal az oktatási intézményi élet egyik legfontosabb szereplőit, a pedagógusokat nem csak támogatjuk szakmailag és lelkileg, hanem tehermentesítjük is. Ha idővel a pedagógusok módszertani készleteibe beivódnak az általunk bevitt segédanyagok és szisztémák, akkor a jövőben projekttámogatásoktól függetlenül is fenntarthatók maradnak a fejlesztések, melyek előre lendítik a tanórai foglalkozásokat, az intézmények minőségi működését is.
A Közösségorientált Pedagógia csapata kezdetektől fogva nagy lendülettel és lelkesedéssel tervez és épít az RRF Helyreállítási projektben. Egy ügyért gyűltünk össze anno ehhez a munkához, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek életét megkönnyítsük, támogassuk. Vannak köztünk megállíthatatlan projektszakemberek, évtizedes tapasztalatokkal rendelkező elkötelezett fejlesztő pedagógusok, sugármeghajtással működő fiatalok, akiknek kivétel nélkül szívügye az oktatás. Hisszük, hogy hosszan ható pozitív változást a hátrányos helyzetű településeken is csak minőségi tanulással, az ahhoz nyújtott lehetőségekkel, feltételekkel tudunk elérni.