Kamasztanoda modellprogram felhívás
oktatasrrf@maltai.hu
A felhívás célja olyan tanodamodellek kidolgozása, amelyek a felzárkózó településeken élők szükségleteire és igényeire reagálnak, megvalósítva ezzel a „Közösségorientált pedagógia” céljait és elveit. A Kamasztanoda modellprogram további célja, hogy megtalálja azokat a módszereket, ötleteket, a segítségnyújtás azon formáit, amelyek a Felzárkózó Településekről érkező kamasz fiatalok középiskolai eredményességének javulásához szükségesek. Ahhoz, hogy a felzárkózó településekről érkező gyerekek könnyebben vegyék az általános iskola és a középiskola közötti átmenetet, valamint a középiskola éveit, segítségre van szükségük. Ezeknek az adaptálható szolgáltatásoknak a megtalálását tudja finanszírozni a projekt a továbbadott támogatásból (mentorrendszer, pályaorientáció). Mindezt azért, hogy a korábbiaknál többen szerezhessenek középiskolai végzettséget és/vagy piacképes szakmát, csökkenjen a lemorzsolódás, valamint a tanulók érettségit adó középiskolai osztályaiba kerüljenek felvételre. Cél, hogy a jó gyakorlatokból módszertan is legyen.
Mit nyújt a felhívás?
- Vissza nem térítendő támogatást.
- A 7. vagy magasabb osztályba járó tanulók számára differenciált, teljesítményközpontú ösztöndíjrendszer működtetése.
3.A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület a projekt teljes időszaka alatt szakmai támogatást biztosít a felhívás sikeres megvalósításához, például szakmai workshopok, műhelymunkák, vezetőképzés által, oly módon, hogy a pályázók autonómiája nem sérül.
- A felhívás jelentős anyagi forrást biztosít a modellalkotáshoz, a módszertanalkotáshoz. A szakmai megvalósításhoz kapcsolódó eszközök beszerzése (pl. laptop, telefon) megengedett.
- Megvalósítható olyan, a szakmai fejlesztéshez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés, amely nem jár az épület funkcióváltásával, jól lehatárolható más forrásokból származó beruházási költségektől, kizárólag a szakmai fejlesztési programokhoz illeszkedik.
- Iskolai, oktatási, fejlesztő és szabadidőhöz kapcsolódó bútorzatok eszközök beszerzése megvalósítható.
7.Szabadtéri, zárt, sport, művészeti, fejlesztő és játszó, valamint egyéb oktatási közösségi funkciók ellátására alkalmas, akár mobilizálható terek berendezése és létesítése megengedett.
- Immateriális javak beszerzése terén a beszerzett digitális eszközök használatához szükséges szoftverek beszerzése, a telepítés megszervezése, know-how-k és egyéb immateriális javak beszerzése megvalósítható.
- A „Beruházáshoz kapcsolódó költségek” mértéke nem haladhatja meg az igényelt támogatás 20%-át.
- Senki nem marad egyedül a megvalósítás során: a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Alapítvány és Egyesület által kiépített kapcsolati hálóra, a helyi Jelenlét Programokra is támaszkodhat a nyertes tanoda.
A sikeres pályázóktól azt várjuk, hogy:
- Innovatív és működő modellek és módszertanok létrehozása a felhívás céljaihoz kapcsolódóan.
- Elvárt ezen modellek kipróbálása, adaptálhatósága és továbbadása
- Differenciált, teljesítményközpontú ösztöndíjrendszer kialakítása és működtetése a 7. évfolyamos, vagy magasabb osztályba járó tanuló számára.
- Minden tanodai tanulónak életvitelszerűen a felzárkózó településen kell élnie.
- A tanodával jogviszonyban lévők tanulók 70%-a megvalósulás alatt folyamatosan 7. osztályosok közül kerül ki, vagy középfokú nevelés-oktatásban jogviszonnyal rendelkező tanuló
- A tanulókkal kapcsolatban lévők bevonása és aktív részvételük elérése a Tanodában.
- A Tanodai munka szolgáltatásai gyermekközpontúak, személyre szabottak legyenek és a tanuló egyéni fejlesztési igényeire reagáljon.
- A középfokú oktatási intézménybe a 8. évfolyamos tanulók 90%-ának felvételt nyer és ebből 30%-ának érettségit adó osztályba kell kerülnie
- 2026. június 30-ra a Kamasztanodának Tanoda működési engedéllyel kell rendelkeznie és a szolgáltatói nyilvántartásba vételnek meg kell valósulnia
- Mentorrendszer működtetése.